تکنولوژی

عملکرد مغز در زمان خواب با برخی عطرهای خاص تقویت می‌شود

محققان دانشگاه کالیفرنیا به شواهد و مدارک محکمی دست یافته‌اند که نشان می‌دهد معطر کردن هوا با برخی عطرها و رایحه‌ها، عملکرد شناختی مغز را بهبود می‌بخشد.

به گزارش خبر 8 به نقل از خبرگزاری ایرنا

این کار از طریق تقویت یک ارتباط مهم بین نواحی عصبی دخیل در حافظه و تصمیم‌سازی انجام می شود. آزمایش این محققان با مشارکت ۴۳ فرد در سنین بین ۶۰ تا ۸۵ سال نشان می دهد که افول شناختی و شرایط و مشکلاتی مانند زوال عقل ممکن است تنها با تغییر عطر مورد استفاده در اتاق خواب، تقلیل پیدا کند.

حفظ سلامت سلول های خاکستری مغز با بالا رفتن سن برای داشتن سلامتی فکری و شناختی بسیار مهم است. این کار صرفا به معنی تلاش برای حل جدول کلمات نیست بلکه به معنی ایجاد شرایطی با انواع صداها و مناظر است که مغز بتواند با آنها کار کند. در مورد حیوانات دیگر نشان داده شده که غنی کردن محیط با بو و عطر موجب بهبود انعطاف پذیری عصبی (نوروپلاستیسیته) شده است.

از این رو منطقی است که گمان کنیم انسان ها نیز می توانند از چنین تجربه‌ای سود ببرند. از لحاظ فیزیولوژیک، توانایی ما برای شناسایی عطر و رایحه پیش از توانایی شناختی ما شروع به افول می کند. از دست دادن این حس همچنین با از دست دادن سلول های مغزی مرتبط است که این نشانه‌ای از ارتباط قوی بین بو و عملکرد عصبی است.

عملکرد مغز در زمان خواب با برخی عطرهای خاص تقویت می‌شود

 

«مایکل یاسا» زیست‌شناس عصبی در این خصوص گفت: حس بویایی این مزیت خاص را دارد که بطور مستقیم با مدارهای حافظه مغز مرتبط است. همه حس‌های دیگر ابتدا از طریق تالاموس حرکت می کنند. با این حال برخلاف اینکه از عینک و سمعک برای جبران ضعف بینایی و شنوایی استفاده می‌کنیم، هیچ ابزاری برای جبران از دست رفتن حس بویایی نداریم.

محققان با آزمایش هایی در این خصوص مشخص کردند بین افرادی که در معرض بوهای مختلف بودند و افراد دیگری که چنین وضعیتی نداشتند، ۲۲۶ درصد اختلاف در پاسخ ها وجود داشت. اسکن مغز این افراد نیز یک تغییر مهم را در نواحی ارتباط آناتومی مغز مرتبط با حافظه و تفکر را نشان داد.

به هر حال محققان می‌گویند که در شب ها وقتی که نور و صدایی نیست، وجود رایحه‌ای برای فعالیت بینی و حس بویایی راهی برای تمرین مغز در هنگام خواب به شمار می رود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا