تکنولوژی

زخم‌پوش‌های نانویی دستاوردی دیگر از دانش بنیان‌های ایرانی

به گزارش خبر 8 به نقل از خبرگزاری ایرنا

بهروز رئوف مدیرعامل شرکت نانوفناوران نارین طب به تولید زخم‌پوش‌های نانویی با هدف تسریع در درمان و کاهش دوره نقاهت زخم‌ها اشاره کرد و گفت: محصولات این شرکت دانش بنیان در حال حاضر شامل ۲ محصول پانسمان ورقه ای نانواکس و پودر زخم عمیق نانواکسپو است که در درمان زخم‌ها کاربرد دارند.

وی ادامه داد: ورقه‌های نانواکس در ابعاد ۱۰ سانتی‌متر مربع و پودرهای زخم‌پوش در بسته های دو گرمی عرضه می‌شود. این محصولات دارای مستندات و تاییدیه‌های ISO۱۳۴۸۵ و GMP بوده و محصول نانواکس دارای گواهی CE اروپا نیز هست. علاوه بر این گواهینامه‌ها، هر دو محصول گواهی تولید IMED از اداره تجهیزات پزشکی ایران را نیز دارا هستند. مجموعه نانونارین طب به طور مستقیم ۳۰ تا ۳۵ شغل ایجاد کرده است.

این فعال حوزه فناوری به کاربردهای گسترده پانسمان نوین ورقه‌ای نانواکس اشاره کرد و افزود: این پانسمان نانویی در درمان زخم‌های حاد شامل سوختگی های درجه ۱ و ۲، زخم ناشی از تروما، پیوندهای پوستی و زخم ناحیه اهدای عضو و زخم های جراحی کاربرد دارد.

رئوفی با تشریح کاربرد این محصول در درمان زخم های مزمن گفت: بهبود این قبیل زخم‌ها شامل زخم پای دیابتی، زخم های فشاری ( مانند زخم بستر) و در نهایت زخم های با ترشح کم تا متوسط عفونی و غیرعفونی که دارای چالش‌ها و عوارض بسیاری هستند، جزو مواد مصرف نانواکس به شمار می‌رود.

وی در مورد موارد مصرف پانسمان پودر زخم عمیق نانواکسپو، یادآور شد: این محصول هم در زخم های حاد شامل زخم تروما، جراحی، سوختگی درجه ۱ و ۲، زخم های ناحیه اهدای عضو و پیوند پوستی و زخم‌های مزمن شامل زخم پای دیابتی و زخم‌های فشاری (مانند زخم بستر) و در نهایت زخم های با ترشح متوسط تا زیاد عفونی و غیرعفونی کاربرد دارد.

مدیرعامل شرکت نانوفناوران نارین طب با بیان این‌که هردو پانسمان نوین نانواکس و نانواکسپو براساس نانوفناوری و با ماده اولیه کیتوزان ساخته شده‌اند، افزود: این فرآورده‌ها منبع شیمیایی نداشته و از گیاه به دست می آیند، بنابراین حساسیت پوستی ایجاد نمی‌کنند. از جمله خواص اصلی این ماده می‌توان به جذب ترشحات و خاصیت آنتی باکتریال و آنتی بیوفیلم اشاره کرد. این محصولات مشابه ایرانی و خارجی نداشته و در مقایسه با محصولات دارای CE اتحادیه اروپا حدود دو هفته طول درمان را کاهش می دهند.

رئوفی به وجوه تمایز محصول پانسمان نانواکس نسبت به محصولات داخلی و خارجی اشاره هکرد و اظهار داشت: از جمله این مزیت‌ها می‌توان به انعطاف پذیری بالا و در نتیجه قابلیت استفاده در مفاصل بدون نگرانی از جداشدن پانسمان، شفافیت و ایجاد امکان بررسی بستر زخم بدون نیاز به تعویض و در نتیجه کاهش هزینه ها، زیست سازگاری و زیست تخریب پذیری و در نتیجه کاهش آسیب به بافت بستر زخم و عدم ایجاد حساسیت های پوستی، خواص آنتی باکتریال و آنتی بیوفیلم با استفاده از کیتوزان که برخلاف ترکیبات دیگر مانند نقره عوارض ناخواسته برجا نمی‌گذارد اشاره کرد.

وی تاکید کرد: قابلیت استفاده در تمام مراحل زخم حتی در زخم‌های عمیق که استخوان و تاندون در آنها مشخص است، یکی دیگر از ویژگی‌های این محصول ، مقرون به صرفه و همواره در دسترس بودن برای مصرف کنندگان ایرانی از جمله مزیت‌های این پانسمان هستند. پانسمان نانواکس با وجود اینکه پیشرفته است اما نحوه استفاده آسانی دارد و به راحتی در منزل یا کلینیک قابل استفاده بوده، به خوبی به بستر زخم می چسبد و به آسانی و بدون آسیب از زخم جدا می شود.

براساس گزارش معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، این فعال حوزه دانش‌بنیان همچنین درباره وجوه تمایز محصول نانواکسپو در مقایسه با سایر محصولات پودری تصریح کرد: پیش از این در بازار ایران محصولات پودری وارداتی با قیمت بالا و مشکلات بسیار مانند کمبودهای کشوری مواجه بود که بهبود زخم را دچار چالش می کرد. همین‌طور انواع پانسمان های پودری خارجی زیست تخریب پذیر نبوده، نیاز به برداشته شدن و شسته شدن از بستر زخم داشتند و میزان پودر در هر بسته بندی بین ۰.۷ تا ۱ گرم بود که در مقایسه با نانواکسپو (۲گرمی) مقرون به صرفه نبود؛ ضمن اینکه باید لایه ای از پودر با قطر حدود ۳ میلی متر روی زخم قرار می گرفت که هزینه را در نهایت برای کاربران بسیار افزایش می داد.

رئوفی ادامه داد: پودر نانواکسپو با این فرمولاسیون خاص، مشابهی در داخل و یا خارج کشور نداشته، مقرون به صرفه بوده و علاوه بر جذب ترشحات، خاصیت ترمیم کنندگی، عدم ایجاد اسکار، کاهش طول درمان تا یک ماه و خواص آنتی باکتریال و آنتی بیوفیلم را یکجا در خود دارد که تاکنون همه این ویژگی ها یکجا در هیچ محصولی گنجانده نشده بوده است.

وی به تامین نیاز داخلی و کاهش نیاز واردات اشاره کرد و افزود: در خصوص برنامه صادرات در حال حاضر، محصول در هفت کشور ترکیه، اسپانیا، امارات، یونان، رومانی، لبنان و بحرین ریجستر شده و آماده صادرات است و این فرایند ریجستر کردن محصول در هند و پاکستان و فیلیپین در حال انجام است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا